November is voorbij, mensen hebben flink uitgepakt tijdens Black Friday en Cyber Monday. Maar desondanks zitten we ook alweer in de altijd drukke decembermaand. Daarom moet je als ondernemer zeer waarschijnlijk een tandje bij zetten. Consumenten zullen namelijk ontzettend veel producten en diensten willen gaan kopen. Dat komt door Sinterklaas, Kerstmis en Oud & Nieuw.
Online zichtbaarheid
Belangrijk is om als (kleinere) ondernemer zichtbaar te zijn tussen de grote namen. Je wilt namelijk vlak voor Kerstmis goed opvallen op het moment dat vrijwel heel Nederland online cadeaus gaat bestellen. Jij moet ervoor zorgen dat de mensen verleid raken door je website, en niet naar bijvoorbeeld Bol.com gaan. Wel is het ontzettend lastig om tegen zulke giganten te concurreren. Ze zijn namelijk al jaren bezig met de ontwikkeling van hun webshop, en daardoor meer online zichtbaarheid te creëren. Ga daarom je social media een grote upgrade geven, maar stuur ook naar je vaste klanten allemaal nieuwsbrieven, hierin kun je dan aangeven welke kortingen eraan komen.
Kortingen
Ondanks dat Black Friday pas is geweest zijn mensen altijd liefhebber van kortingen. Zorg er daarom voor dat ruim voor Sinterklaas en Kerstmis je meerdere grote kortingen hebt lopen. Belangrijk hierbij is wel om ervoor te zorgen dat je winst blijft maken. Zo zou je eventueel op alle producten een tien procent korting kunnen geven, maar wel op een progressieve manier. Je zou het bijvoorbeeld elke dag kunnen verhogen met twee procent. Zorg er hierbij wel voor dat het voor Kerstmis eindigt. Als mensen namelijk op 19 december bestellen dan verwachten ze het 24 december in huis te hebben.
Timing
Er zijn veel mensen die wachten met hun kerstinkopen tot het laatste moment, hierbij wachten ze namelijk op bedrijven die een last minute korting de deur uit gaan doen. Als klein(er) bedrijf moet je daar juist niét bezig mee zijn. Zorg ervoor dat je ruim voor Kerstmis een duidelijke communicatie hebt met je promoties, kortingen en andere deals. De korting moet ook écht opvallen tussen alle berichten van je concurrenten. Hierbij moet je overigens ook ervoor zorgen dat je website volledig geoptimaliseerd is, op zowel desktop als mobiel. Als mensen namelijk aan het shoppen zijn is een langzaam werkende website hun grootste ergernis.
Duidelijke planning en doelen
Hectisch. Dat is het goede woord voor de decembermaand. Hierdoor is het hebben van een duidelijke én goede kortetermijnplanning heel belangrijk. Daarnaast moet je ook ervoor zorgen dat je een duidelijke kijk naar de maand januari hebt. Bij veel sectoren zie je namelijk dat na de feestmaanden er een dalende lijn komt in de vraag naar diensten en producten. Mocht je er geen rekening mee houden dan kan het een flinke impact achterna laten. Zorg dat je de cashflowproblemen kunt vermijden.
Ter promotie van je zaak, kun je een vlag laten bedrukken met je eigen logo erop. Lees hier meer over vlaggen en waarvoor ze gebruikt kunnen worden.