Steeds meer klanten delen hun ervaringen online. Deze ervaringen kunnen zowel positief als negatief zijn. De geplaatste content van klanten zijn niet alleen te vinden op social media, maar ook op verschillende review websites. Deze informatie is voor iedereen beschikbaar, bestaande klanten kunnen dit lezen maar ook mensen die opzoek zijn naar jou bedrijf. Dit geldt voor alle soorten bedrijven, of je nou een content marketing bureau in Gent bent of een webshop die kaarsen verkoopt. De vraag die tegenwoordig veel gesteld wordt is: hoe ga je eigenlijk om met de impact van reviews en hoe verhoog je het aantal positieve reviews?
Online mediakanalen als klaagmuur
Veel bedrijven denken dat het internet alleen volstaat met klachten en irritaties van onredelijke mensen die een plek nodig hebben om hun frustraties te uiten. Waar dit 10 jaar geleden nog wel het geval was, is dit tegenwoordig niet meer zo. Klanten delen tegenwoordig negatieve ervaringen met bedrijven, maar zijn ook niet te beroerd om hun positieve ervaringen te delen. Zij schrijven deze reviews om mensen te helpen bij het kiezen een dienst of product. Waar vroeger online mediakanalen vol stonden met negatieve reviews, worden tegenwoordig meer positieve dan negatieve reviews achtergelaten.
Impact van reviews op je bedrijf
Reviews kunnen een positieve of negatieve invloed hebben. Het overvloed aan bedrijven krijgt te maken met meer positieve reviews, maar er zitten altijd een paar negatieve tussen. Het ligt aan de grote van je bedrijf en aan het aantal reviews waar mensen naar kijken. Ben je een winkel die een klein aantal reviews heeft waar 70% positief en 30% negatief is, zullen mensen sneller geneigd zijn om niet bij jou te winkelen. Terwijl als je honderden, misschien wel duizenden, reviews hebt waar 70% positief en 30% negatief is, kijken mensen hier doorheen. Dit komt omdat er veel mensen zijn die een positieve ervaring gehad hebben. Mensen zullen ook sneller denken dat de er altijd wel iets mis kan gaan, zeker als je zo’n groot bedrijf bent met veel orders. En de mensen die dan een negatieve review plaatsen, gewoon iets willen zeggen omdat het eens een keertje mis is gegaan.
Zorgen voor meer positieve reviews
Het verkrijgen van reviews is voor ieder bedrijf anders. Een winkel waar telefoons worden verkocht krijgt alleen reviews van de producten als deze niet werken zoals ze horen. Als alles werkt zoals het moet, zal geen review achter gelaten. De manier om mensen te stimuleren om toch een review achter te laten, is door het te vragen zodra zij in aanraking komen met het product. Terwijl als je kijkt naar een webdesign bedrijf in België hebben zij meer aspecten waar de kwaliteit over bewaard moet worden. Aspecten die invloed kunnen hebben op hun review zijn service, klantvriendelijkheid, beschikbaarheid en levering. Hebben mensen al deze aspecten als positief ervaren, zullen zij sneller een review plaatsen. Om het schrijven van een review te stimuleren, kun je ook een mail sturen met een vraag over het product. Stuur de klanten geen vragenlijst met veel verschillende vragen, houdt het simpel. Stel één simpele vraag zoals: bent u tevreden met het product en waarom?
Doordat iedereen tegenwoordig een review kan plaatsen op het internet krijgt je bedrijf vaker te maken met negativiteit. Belangrijk is om deze reviews in acht te nemen en te zoeken naar verbeterpunten. Denk hierbij wel aan dat je niet iedereen tevreden kan stellen. Fixeer daarom niet teveel op reviews en blijf doen waar je bedrijf goed in is.