De toegang tot internet heeft de manier waarop mensen winkelen radicaal veranderd. Van mobiele telefoons tot tandheelkundige diensten, het komt zelden voor dat we een aankoopbeslissing te nemen zonder verschillende online recensies te lezen. In 2016 las 90% van de kopers minstens één online review voordat ze besloten een bedrijf te bezoeken. Wat nog belangrijker is, 94% van de online shoppers meldde dat een negatieve beoordeling hen ervan heeft overtuigd een bezoek aan een bedrijf te vermijden. Dit betekent dat, ongeacht jouw branche, een positieve online jouw bedrijf verschillende belangrijke voordelen biedt en daarom wordt het een belangrijk onderdeel van branding.
Laten we eens kijken naar deze zeven redenen waarom de gepubliceerde ervaringen van jouw consumenten met jouw merk van vitaal belang zijn.
1. Sociaal bewijs stimuleert verkopen
We zullen eerder een aankoop doen als anderen om ons heen – zelfs volslagen vreemden – het erover eens zijn dat het een goede beslissing is. Tegenwoordig zijn online beoordelingen de grootste bron van sociaal bewijs en ze hebben een duidelijke impact op de verkoop.
2. Reviews verhogen zichtbaarheid
Een succesvol merk zijn, betekent ook dat je een zichtbaar merk bent. De meeste shoppers kijken bij zoekmachines zoals Google en Bing, of zelfs op Facebook, wanneer ze iets willen kopen. Deze websites hebben allemaal hun eigen unieke manieren om inhoud te indexeren en te rangschikken, maar ze waarderen allemaal originele en nieuwe inhoud en klantrecensies kunnen zeker helpen de zoekmachine te voeden, waardoor jouw merk geliefd blijft bij het algoritme. Online klantrecensies geven jou een vaste pijplijn van (hopelijk) positieve recensies die zoekmachines zeer waarderen bij het indexeren van de zoekresultaten. Wanneer je hoger wordt beoordeeld, zien zowel algoritmen als klanten jouw website als een autoriteit in jouw branche. Hierdoor zul je meer bezoekers krijgen.
3. Verhogen jouw betrouwbaarheid
Jouw merk kan vertrouwen en geloofwaardigheid opbouwen door een gestage stroom van positieve recensies. Eén van de interessante bevindingen van recent onderzoek is hoe krachtig beoordelingen zijn om de online identiteit van jouw bedrijf op te bouwen. Veel shoppers wantrouwen bedrijven die beoordelingen onder de vier sterren hebben. Bedrijven met betere gemiddelde beoordelingen zien significant vaker dat views worden omgezet in traffic en sales. Als u een zeer positieve voetafdruk heeft, kunt u uiteindelijk meer verkopen genereren.
4. Essentieel bij het maken van beslissingen
Een proactief merk is vergroot jouw online zichtbaarheid en dat betekent dat mensen op verschillende manieren worden aangemoedigd om over jouw bedrijf te praten. Social media is een geweldig hulpmiddel, maar het vermogen van klanten om over je te praten op andere kanalen is een cruciaal onderdeel van je aanwezigheid. Bijna twee-derde van de shoppers vindt online beoordelingen een essentieel onderdeel van het besluitvormingsproces. Als ze de beste plekken willen weten, gaan ze eerder naar Google, Yelp en TripAdvisor dan naar een krant of zelfs hun vrienden en familie. Door je te concentreren op het creëren van een positieve stroom van beoordelingen, zal jouw merk eerder verschijnen wanneer klanten hun volgende winkelbeslissing nemen.
De manier waarop je jouw merk op de markt brengt, is belangrijk, maar mensen over jou laten praten is een geweldige manier om jouw boodschap te versterken. Door positieve gesprekken over jouw merk aan te moedigen, kun je jouw marketinginspanningen snel en duidelijk verbeteren.