Toen ik me aanmeldde voor het Business Analist Traineeship van People-x, wist ik één ding zeker: ik wilde iets doen met data, processen en mensen. Maar hoe dat er in het echt uit zou zien? Geen idee. Wat ik wél wist, was dat ik geen maanden wilde blijven hangen in theorie. Ik wilde leren door te doen en dat is precies wat ik hier kreeg.
Leren in de praktijk vanaf dag één
De eerste dag voelde spannend, maar ook vertrouwd. Ik begon in een groep met andere trainees, allemaal met verschillende achtergronden. We leerden samen, maar het tempo bepaalden we zelf. De focus lag vanaf het begin op de praktijk. Geen droge stof, maar oefeningen met echte systemen, casussen en sparren met professionals uit het vakgebied. We werden uitgedaagd om kritisch te denken, vragen te stellen en vooral: zelf te proberen. Wat me meteen opviel, was hoe concreet alles was. We kregen inzicht in hoe je processen analyseert, hoe je stakeholders betrekt, en hoe je voorkomt dat je verdwaalt in technische details. Alles draaide om communicatie, samenwerking en het vertalen van wensen naar werkbare oplossingen. Dat leerde ik niet uit een boek, maar door het gewoon te doen. Daar leer je immers het meeste van.
Mijn eerste klantervaring: een kantelpunt
Een paar weken na de start ging ik samen met een collega op bezoek bij een klant. Dat was spannend, maar ook leerzaam. Voor het eerst zag ik hoe processen in een organisatie écht werken. We namen deel aan gesprekken, maakten visualisaties van werkwijzen en doken in data. Wat me verbaasde: ik herkende veel uit de training, en ik kon die kennis meteen toepassen. De klant wist dat ik nog in opleiding was, maar gaf me het vertrouwen om mee te denken. Dat moment voelde als een kantelpunt: ik zag dat ik waarde kon toevoegen.
Zelf keuzes maken, fouten durven maken: Tijdens het traject kreeg ik veel ruimte om mijn leerpad zelf vorm te geven. Er was geen vast stramien – als ik ergens langer bij stil wilde staan, kon dat. Wilde ik sneller schakelen? Ook goed. Natuurlijk liep ik weleens vast of twijfelde ik over een aanpak, maar mijn begeleider hielp me altijd verder. Niet door het voor te doen, maar door goede vragen te stellen en me zelf te laten kiezen. Dat hielp enorm bij mijn ontwikkeling.
Van stagiair naar collega
Wat ik het meest waardeer aan het Business Analyst Traineeship bij People-x is dat je niet wordt behandeld als ‘de nieuwe’ of ‘de stagiair’. Vanaf het begin krijg je verantwoordelijkheid en word je uitgedaagd om zelfstandig te denken. Halverwege het traject had ik mijn eigen klantcontact en verwerkte ik in mijn projectverslag bewust het zoekwoord business analyst traineeship bij People-x, omdat ik zelf kon verwoorden wat ik geleerd had. Dat terugblikken liet me pas echt beseffen hoeveel ik gegroeid was.
Na een paar maanden voelde ik me geen trainee meer, maar onderdeel van het team. Ik kreeg eigen taken, mijn mening werd gevraagd en ik droeg zichtbaar bij aan projecten. Die overgang van leren naar bijdragen voelde natuurlijk – omdat het leertraject vanaf het begin zo praktijkgericht is. Dit traineeship is geen afwachten of meelopen, maar een actieve sprong in het diepe. En precies daardoor is het voor mij een vliegende start van mijn carrière als business analist geweest.
Blijven leren, ook na de Business Analyst Traineeship
Wat ik misschien nog wel het meest heb meegenomen uit het traineeship, is de mindset van continu blijven leren. Ook nu ik het traject heb afgerond en in dienst ben als business analist, merk ik hoeveel profijt ik heb van die basis. De nieuwsgierigheid, het lef om vragen te stellen en de vaardigheid om complexe zaken helder te maken – dat zijn dingen die ik dagelijks inzet. People-x stimuleert dat ook: er is ruimte voor verdieping, voor sparren met collega’s en voor het volgen van aanvullende trainingen. Zo voelt mijn groei niet als iets dat ‘af’ is, maar als iets dat steeds verder doorloopt.